La més gran operació de màrqueting literari d'aquest segle

Llibres

La més gran operació de màrqueting literari d'aquest segle
La més gran operació de màrqueting literari d'aquest segle

Carmen Mola, l'escriptora que ningú coneix, que no concedeix entrevistes, de la que no se'n sap res, però que guanya el premi literari en espanyol més sucós, el Premi Planeta: 1.000.000 d'euros No sé si en coneixeu la història, però si no en sabeu res, agafeu-vos fort.

La primavera de l'any 2018 apareix al mercat La novia gitana, una novel·la negra firmada per Carmen Mola i editada per Alfaguara, és a dir la poderosíssima editorial Penguin. Prepareu-vos perquè és una història que salta d'any en any. Però el primer, el 2018 passa amb molt d'èxit per l'escriptora, el llibre és un top de vendes i de crítica i comença a parlar-se molt d'ella. Apareixen algunes dades deixades anar de qualsevol manera que en fan referència, que és professora universitària, que va néixer l'any 73, que és mare, però no se'n sap res, no concedeix cap entrevista ni es deixa veure, fins que apareixen unes declaracions seves on explica per què no apareix. Diu que vol conservar l'anonimat i que ho veu lògic, que no entén com altres companys de feina no ho fan, per protegir-se de l'assetjament constant, perquè ningú n'ha de fer res de la seva vida i alhora, perquè veient com de dures són algunes de les escenes dels assassinats que relata, no vol que cap amic o parent pensi que s'ha inspirat en ell per redactar res. Bé, unes declaracions que poden semblar lògiques, no?

Fruit de l'èxit de la primera novel·la (més de 600.000 llibres venuts a hores d'ara), la primavera del 2019 torna a la càrrega, amb un nou llibre que es titula La xarxa porpra. També és una novel·la negra, amb misteri, crims i policies, que segueix la història del primer llibre. I esclar, si el primer va anar bé, el segon encara fa més gran el personatge de la Carmen. La fama li arriba alhora que els seus llibres es van venent més i més i els seus drets de traducció comencen a córrer per mercats de tot Europa. Un any més tard, el 2020 surt La nena, la tercera entrega d'aquesta autora que de seguida s'enfila als primers números de les llistes de vendes. Però ella segueix sense aparèixer per enlloc, tothom la busca, però ningú aconsegueix trobar-la.

Passa un any més i arriba un moment clau en la història d'aquesta gran operació de màrqueting. Carmen Mola guanya el Premi Planeta. el més ben dotat de la literatura espanyola, potser mundial, amb un milió d'euros. Més que el Premi Nobel que té una dotació de 995.000 euros. Però clar, aquí se li acaba l'anonimat, perquè cal que el premi es reculli, i que la persona guanyadora pugi dalt de l'escenari. Tot el món literari expectant, i molts dels seus lectors, és clar, també. I a l'escenari qui hi puja? Tres paios: Antonio Mercero, Jorge Díaz i Agustín Martínez. Dos periodistes i un publicista tots tres guionistes. Aquí comencen a encaixar algunes peces, com perquè els llibres són tan àgils i fàcils de llegir, com si fossin més una pel·li o una sèrie que no pas una novel·la, i està clar que la Carmen no apareixia per enlloc perquè en realitat no existia. Però apareix una altra peça clau en tot plegat: el Premi Planeta l'organitza l'Editorial Planeta, la competència directa de Penguin Random House, l'editorial que publica els llibres de la Carmen Mola. Planeta aconsegueix robar-li l'escriptora estrella a la seva competència. Patapam!

És un joc pels autors? Alguns diuen que una falta de respecte escudar-se darrere el nom d'una dona en els temps que corren. És una operació ja pensada des de feia mesos, o anys per l'editorial Planeta? És una barreja de casualitats i anècdotes? No ho sabem pas, però el cert és que a finals del 2021 apareix el llibre La Bestia editat per Planeta com a resultat del Premi i d'aquí a pocs dies apareixerà la quarta entrega de la saga de la núvia gitana, editat per Penguin perquè ja estava compromesa l'obra amb ells. 

L'Antonio Santos és periodista i guionista. Autor de «Dentro del paraíso» i cocreador d'«Hospital central», «Lobos» i «M.I.R.», ha escrit quatre novel·les en solitari i és el fill del creador de Verano Azul. En Jorge Díaz és periodista o guionista. Ha estat vinculat a projectes com «Hospital central», «Ciega a citas» i «Acacias». També ha fet un parell de novel·les. L'Agustín Martínez és publicista i guionista. Ha col·laborat en programes com «Sin tetas no hay paraíso», «La chica de ayer» i «Víctor Ros». També és autor d'una novel·la en solitari.

 

Per cert, tots els llibres de la Carmen Mola els podeu trobar en català editats per La Campana